Acum 12 ani, Richard Wurmbrand mi‑a spus: „Am mii de notiţe cu extrase din tot felul de lucrări pe care le‑am parcurs sau lecturi pe care le‑am auzit. Mi‑ar trebui cineva să le ia şi să le sorteze. Este atâta muncă şi atâta valoare în ele… Un predicator este un pescar de informaţii. De câte ori începe să predice cineva, scot hârtia şi creionul, ca să iau notiţe. Uneori le pun repede înapoi … Alteori umplu pagini întregi. Noaptea, dorm cu hârtie şi creion la capul patului. Mi‑au venit zeci de idei pe care le‑aş fi pierdut pentru totdeauna dacă nu le‑aş fi notat atunci.”

M‑am făcut că nu bag de seamă invitaţia ascunsă în cuvintele dânsului. Eram ocupat cu hârtiile mele. Lucram la o carte care urma să se tipărească în curând. Privind retrospectiv, nu pot să‑mi iert ratarea unei asemenea ocazii. Omul acela îmi oferise delicat munca lui de‑o viaţă şi eu… îi dădusem cu piciorul. Unde sunt acum notiţele lui nenea Richard? Pierdute pentru totdeauna.

Măcar am băgat la cap ceva atunci şi mi‑am consolidat pasiunea de a nota tot ce mi se pare interesant. Începusem din liceu, când m‑am decis să adun extrase într‑un caiet de „Masă şi capacităţi” (titlul sugestiv al uneia dintre materiile studiate la Liceul de Metrologie din Bucureşti). Am o vastă culegere de maxime şi extrase din anii mei de lecturi şi audiţii.

Ca să vă dau un exemplu, astăzi am fost la o nuntă într‑o biserică americană. Păstorul, un om cu o inimă de aur, a vorbit din Geneza 2 despre cele patru principii ale formării unei familii noi. Vreţi să vă citesc din ce am notat?

1. Despărţire – „va lăsa omul pe…”

Este vorba despre o despărţire care nu înseamnă abandonare, ci crearea unui spaţiu vital necesar dobândirii unei identităţi noi.

2. Alipire – „se va lipi de nevasta sa”

Este formarea unei noi unităţi de viaţă, pe care doar moartea o mai poate despărţi.

3. Unire – „şi cei doi vor fi un singur trup”

Aceasta nu este o asociere temporară, ci o contopire definitivă.

4. Iubire – „erau goi şi nu le era ruşine”

Dragostea te face vulnerabil, eşti gol, fără apărare, fără mască, fără posibilitatea de a te ascunde. Asta este un câştig, nu o pierdere. Se spune ca „un prieten este cineva care ştie totul despre tine şi totuşi te iubeşte”. Un soţ sau o soţie este cu mult mai mult decât un prieten. În faţa lui eşti mereu gol şi… nu ţi‑e ruşine. Este singura persoană în faţa căreia eşti întotdeauna gol, dincolo de aparenţele care i‑ar putea înşela pe alţii.

Pentru că, bănuiesc, printre voi sunt şi predicatori, nu mă supăr dacă unii veţi lua … notiţe.

