Pendulăm mereu într o lume de extreme. Unii au prea mult, iar alţii prea puţin. Există însă o „aurea mediocritas”, o cale de mijloc pe care o recomandă înţelepciunea oamenilor lui Dumnezeu. Ea este izvorâtă dintr un text din cartea Proverbelor:

„Nu mi da nici sărăcie, nici bogăţie, dă mi pâinea care mi trebuie. Ca nu cumva, în belşug, să mă lepăd de Tine şi să zic: «Cine este Domnul?» Sau ca nu cumva, în sărăcie, să fur şi să iau în deşert Numele Dumnezeului Meu.” (Proverbele 30:8 9) Iată o întâmplare cu un astfel de sfânt:

…Nu mi era teamă să l privesc în ochi. Avea o bunătate caldă în privirea umezită de lacrimile ce i împăienjeniseră ochii.
– Iertaţi mă că vă întreb, dar de ce spuneţi că v aţi luat rămas bun pentru totdeauna de la fiica dumneavoastră?
– Sunt bătrân, iar ea locuieşte tare departe. Adevărul este că data viitoare când va veni încoace va fi probabil pentru înmormântarea mea.
– Dar când v aţi luat rămas bun de la ea, v am auzit spunând: „Îţi doresc suficient!” Dacă nu vă supăraţi, ce înseamnă acest salut?
Un zâmbet răsărit în colţul gurii i a luminat faţa.
– E o urare transmisă din generaţie în generaţie de a lungul timpului. Părinţii mei obişnuiau să i salute pe toţi cu această urare…

A tăcut preţ de câteva clipe, ridicându şi privirea în sus, încercând parcă să şi amintească ceva, iar zâmbetul a devenit mai strălucitor pe faţa lui.

– Când am zis „Îţi doresc suficient!”, dorinţa noastră era ca viaţa celuilalt să fie plină de suficiente lucruri bune care să i susţină pofta de viaţă, a continuat, după care s a uitat direct spre mine, recitând ca din amintiri:

Îţi doresc suficientă iertare care să ţi aline durerea;
Îţi doresc suficient soare care să ţi păstreze voia bună;
Îţi doresc suficientă ploaie ca să apreciezi cu atât mai mult soarele;
Îţi doresc suficientă iubire care să ţi stâmpere dorul;
Îţi doresc suficientă fericire care să ţi păstreze spiritul treaz;
Îţi doresc suficient timp ca să nu te grăbeşti când citeşti din Biblie şi te rogi;
Îţi doresc suficientă durere, astfel încât şi cele mai mici bucurii să ţi se pară mari;
Îţi doresc suficient câştig care să ţi satisfacă nevoile vieţii de zi cu zi;
Îţi doresc suficiente pierderi ca să preţuieşti şi cel mai neînsemnat lucru pe care l ai;
Îţi doresc suficiente saluturi de „Bun venit” care să te încurajeze în umblarea ta spre cel din urmă „Bun rămas”;
Îţi doresc suficiente rugăciuni ca să primeşti răspunsurile pe care le aştepţi;
Îţi doresc suficientă credinţă ca, atunci când Dumnezeu este de partea ta, să nu dai înapoi;
Îţi doresc suficientă lumină ca să discerni toate acestea şi să mergi mai departe.
Apoi a oftat, mi a zâmbit şi s a întors să plece.

– Îţi doresc suficient…

